By their very nature, websites are information carriers, and information is best conveyed in a well-considered hierarchical text structure. Web pages that adhere to this are gladly rewarded by search engines with a better ranking, because well-structured text arrangements help the crawler to assess the significance of a web page. The amount of text also plays a certain role, as search engines like a lot of text more than a lot of images, for example... In other words, among different websites that are optimized for the same keyword, those that provide more (meaningful) text on the topic usually rank better in search engines. A rule of thumb says that 500 words or more per web page is considered optimal by search engines.
However, it also depends on how text is presented on a web page. From this point of view, layout and font style become very important. The fonts used should always match the theme of the website and, of course, be easy to read on the appropriate devices. So it makes perfect sense for web designers to get a bit involved with typography.
Cheetah Sitebuilder" already contains a large number of different fonts. But there is also the possibility to install as many own fonts as you like, which you can get either as royalty-free fonts for free or in the form of special fonts for sale on corresponding websites (we will go into this in detail later).
Headline structure
For both readability and SEO, a good and sensible structuring of the content of web pages is of great importance. For this purpose, the HTML language natively provides special formatting, which is referred to as "H1" to "H6" ("H" = "header" (heading), "1" to "6" hierarchy level). You should only structure the texts on your website using these, strictly adhering to the hierarchy sequence:
Ich bin eine Hauptüberschrift (h1)
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h2)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h3)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h3)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h2)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
An incorrect use of headings from a logical and SEO point of view is shown by the following example:
Ich bin eine Hauptüberschrift (h1)
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h2)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h4)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h3)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
Ich bin eine Zwischenüberschrift (h2)
Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz. Ich bin ein Absatz.
If you do not pay attention to the correct use of the "Hn" headings from the outset when creating a larger website, then this negligence will fall on your feet at the latest when optimizing the website for search engines.
Tip: Install the Chrome extension "SEO META in 1 CLICK". With it, you can display the header structure of your website "with one click" and thus avoid mistakes in this regard.
Furthermore, in terms of SEO, it is important that you use only one "H1" heading per web page and make sure that the number of pages hierarchically below it follows a logical structure. Anything else could be perceived by a crawler as a deficiency (albeit with comparatively little impact on page ranking compared to other criteria).
If you intend to optimize your website for certain keywords, then you should consider using these keywords in the headlines when planning the text. But keep in mind: first and foremost, headlines are there for the readers of the website and not for search engines. So please do not by hook or by crook fill headlines with the same keywords over and over again. This is rather counterproductive.
Section texts, on the other hand, should always be uniformly formatted with the "P" section formatting.
Visually, only the text attributes assigned to the "Hn" headings make these headings "headings" for the reader. This means that the individual "Hn" headings should differ clearly in their font attributes (especially size). There is also a difference, of course, whether the texts are displayed on a desktop or on the small display of a mobile output device.